Trening umiejętności społecznych

W jakich sytuacjach trening umiejętności społecznych jest konieczny?

Zdecydowanym przełomem w życiu każdego dziecka jest pójście do przedszkola. Wiąże się to nie tylko z napływem dodatkowych obowiązków, które nierzadko wymagają zupełnie nowego typu interakcji z rówieśnikami i opiekunami, ale przede wszystkim z wkroczeniem do zupełnie świeżego świata relacji towarzyskich.

Naturalnym jest, że nie każde dziecko radzi sobie z tym wszystkim jednakowo dobrze. Lęk w obliczu społecznych wyzwań nie jest niczym niezwykłym, jednak znaczne trudności w obszarach takich jak identyfikacja emocji — własnych oraz cudzych — a także przytłaczający stres może prowadzić do reakcji lub zachowań powszechnie uznawanych za nieakceptowalne. W tym przypadku warto rozważyć trening umiejętności społecznych.

Sesje tego rodzaju kierowane są również do dzieci z różnego typu niepełnosprawnościami oraz zaburzeniami rozwojowymi. Jest to wymierne wsparcie dla podopiecznych cierpiących między innymi na ADHD, autyzm czy zespół Aspergera.

gal2
torun-osrodek-terapii-predszkole-torun-1

Na czym polega
trening umiejętności społecznych?

Jednym z założeń treningu umiejętności społecznych jest stworzenie swoistych szablonów zachowania, których celem jest budowanie pożądanych nawyków i reakcji w odniesieniu do konkretnej sytuacji, na którą wystawione jest dziecko. Z uwagi na to, że to poszczególne sceny z codziennego życia stanowią swego rodzaju czynnik zapalny to właśnie one wykorzystywane są jako punkt wyjściowy zajęć.

 

W tym wypadku istotna jest również dokładna obserwacja dziecka, która nie tylko pozwoli zidentyfikować źródło oraz objawy problemu, ale także wyznaczy kierunek dla przyszłych sesji.

 

Rozpoczęcie terapii poprzedza naturalnie rozmowa z rodzicami, która także stanowi istotny krok w stronę opracowania efektywnego harmonogramu ćwiczeń, choć pamiętać należy, że sam trening umiejętności społecznych jest procesem długotrwałym — a tempo postępów czynionych przez dziecko to kwestia indywidualna.

Podczas zajęć nacisk kładziemy na harmonijny rozwój poszczególnych kompetencji interpersonalnych dziecka — program obejmuje między innymi naukę aktywnego słuchania, zadawania pytań czy zawierania znajomości. Zdolność do skutecznego wyrażenia swoich uczuć — gniewu, lęku czy niepokoju, ale również radości oraz komplementów — to podstawa zdrowej interakcji ze środowiskiem. Jednocześnie dbamy o atrakcyjność sesji, której kształt przyjmuje najczęściej formę różnego typu zabaw w grupie lub parze. Dobór grup zajęciowych nie jest dziełem przypadku, działamy w oparciu o kryterium wieku.

Daj dziecku szansę na lepsze przystosowanie się do życia i lepsze radzenie sobie z codziennymi problemami. 

Umów Was na spotkanie z naszym terapeutą: