MUZYKOTERAPIA

Muzykoterapia i jej kluczowa rola we wspieraniu dzieci z autyzmem

Muzykoterapia jest formą psychoterapii wykorzystującą muzykę do stymulacji rozwoju dziecka oraz nauki jego funkcjonowania w środowisku.

Odpowiednio dobrana i wykorzystana przez doświadczonych terapeutów, może stać się dla dziecka przewodnikiem po własnych emocjach, impulsem do uwolnienia kreatywności, bezpiecznym czynnikiem utrwalającym umiejętności, ale także językiem komunikacji z terapeutą, rodzicami oraz grupą rówieśników.

MATEUSZ KOZŁOWSKI MUZYKOTERAPEUTA
muzykoterapia-torun-h1

Fenomen muzykoterapii

Muzykoterapia jako gałąź terapii psychologicznej ma swoje początki w latach 20. ubiegłego wieku.

Pierwsze badania, autorstwa francuskiego neurologa i otolaryngologa Alfreda Tomatisa, wykazały, że ucho jest nie tylko narzędziem słuchu, ale też pełni kluczową rolę dla pracy ludzkiego mózgu: wpływa na równowagę, wspiera wyprostowaną postawę ciała, a także przekazuje energię do kory mózgowej.

Dalsze badania pozwoliły udowodnić, że najskuteczniejsze w tej kwestii są dźwięki o wysokiej częstotliwości i utwory muzyczne nimi nasycone.

Nieprzypadkowo mówi się więc o „efekcie Mozarta” – realnym wpływie muzyki tego kompozytora na poziom koncentracji oraz skupienia np. podczas wykonywania zadań matematycznych.   

Wspieranie pracy mózgu to niejedyna właściwość muzyki – najistotniejszą kwestią w psychoterapii wydaje się jej zdolność uwalniania emocji oraz naturalnej energii. Jej realnego wpływu na samopoczucie możemy doświadczyć na co dzień na własnej skórze: instynktownie uspokajamy się przy tzw. muzyce relaksacyjnej, a określony, wyraźny rytm dodaje nam sił witalnych (i – co zbadano – realnie wpływa na pracę serca i ciśnienie krwi).

 

Z uwagi na swoje niezwykłe właściwości, muzyka od lat wykorzystywana jest przez profesjonalistów zajmujących się terapią i rehabilitacją osób z niepełnosprawnościami, w tym dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Profesjonalnie prowadzona muzykoterapia, jako część wielowymiarowej, specjalistycznej terapii, już na etapie przedszkolnym skutecznie wspiera pracę z dzieckiem nad poprawą komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz rozwój w każdej innej dziedzinie. 

Na czym polegają zajęcia z zakresu muzykoterapii?

W bezpiecznym, wspierającym środowisku dzieci ze specjalnymi potrzebami uczą się samodzielności, ale także funkcjonowania w grupie. Obok zajęć przedszkolnych, podopieczni naszego ośrodka mają zapewnioną kluczową dla ich rozwoju ofertę zajęć terapeutycznych, w tym specjalistycznych aktywności z wykorzystaniem muzyki. Działania muzyczne pozwalają dzieciom na zabawę na swój własny sposób, co jest kluczowe dla specyfiki zaburzeń autystycznych, a jednocześnie pozwalają na pokonanie trudności w kontakcie społecznym w przyjemnej formie np. poprzez uczestnictwo we wspólnej grze na instrumentach. Terapię muzyką warto rozpocząć jak najwcześniej, dlatego zajęcia z jej wykorzystaniem są odpowiednią techniką wspierania rozwoju nawet dla kilkulatków. Co więcej, zajęcia z tej dziedziny mogą odbywać się zarówno indywidualnie, jak i w grupie, w zależności od etapu terapii oraz indywidualnych potrzeb podopiecznego.      

Dzięki muzykoterapii w naszym ośrodku wspieramy i rozwijamy m.in.:

– zdolności motoryczne dziecka (przez odpowiednie chwytanie pałeczki, uderzanie w membranę,  klaskanie, uderzanie w podłogę etc.);

– kreatywność oraz uwalnianie emocji (np. podczas improwizacji instrumentalnej albo głosowej);

– umiejętność komunikacji niewerbalnej (np. za pomocą zabawy rytmem z terapeutą czy innymi przedszkolakami);

– integrację sensoryczną (np. podczas koncertów muzykoterapeutycznych).

przedszkole-terapie-torun-h3

Daj swojemu dziecku szansę na lepsze przystosowanie się do życia w społeczeństwie i lepsze radzenie sobie z codziennymi problemami. 

Umów Was na spotkanie z naszym terapeutą: