integracja sensoryczna

W jakich sytuacjach integracja sensoryczna jest potrzebna?

Dla wielu z nas oczywistym jest, że potrafimy odbierać i prawidłowo interpretować różne bodźce z otoczenia.
 
 
Ale nie zawsze tak się dzieje. Czasem na skutek różnych przyczyn mózg zaczyna porządkować bodźce w sposób nieprawidłowy. Przyczyniają się do tego np. nieprawidłowości w przebiegu ciąży, porodu, niepełnosprawności dziecka, wady rozwojowe, wcześniactwo, przebyte choroby, czynniki środowiskowe itd. Mówimy wówczas o zaburzeniach integracji sensorycznej.
 

 
Aby lepiej wytłumaczyć, na czym polega wzorcowe funkcjonowanie mózgu, porównajmy go do biblioteki.
 
 
Gromadzimy w niej książki (bodźce), które odbieramy ze środowiska. Książki te „przynoszą” nam do biblioteki nasze zmysły: wzrok, słuch, węch, smak i dotyk oraz – bardziej tajemnicze – zmysły przedsionkowy i propioceptywny. W ten sposób gromadzimy bogatą kolekcję informacji o naszym otoczeniu oraz o położeniu ciała.
 
 
Wszystkie książki mają swoje miejsce, aby w szybki i łatwy sposób można było do nich dotrzeć. Wiadomo też, gdzie powinno się ustawiać nowe książki. Jednak czasami zdarza się, że któraś z nich trafi nie na swoją półkę, półki zostaną źle ustawione, albo system układania książek nie działa prawidłowo. Wtedy w naszej bibliotece mogą pojawić się problemy: są książki łatwo i trudno dostępne, jedne półki stoją bliżej inne dalej, kilka półek się zepsuło i książki się pomieszały lub też pracownicy biblioteki podają nie takie książki, o jakie prosiliśmy. Biblioteka jednak nadal działa, choć trudniej jest jej pełnić swoją rolę…
 
 
Jak wygląda to dosłownie, z punktu widzenia neurologii? Kiedy prawidłowy rozwój zostaje zaburzony mózg dostosowuje się do sytuacji i tworzy szereg sposobów selekcjonowania, porządkowania i opracowywania informacji, pozwalający na funkcjonowanie organizmu w środowisku. Jednak nie zawsze są to prawidłowe rozwiązania. Czasami nasz mózg troszkę się „gubi”: wybiera jedne informacje kosztem drugich, niektóre odbiera zbyt mocno, innych prawie nie zauważa, do niektórych dostęp jest łatwiejszy do innych utrudniony, kieruje naszym ciałem nie tak, jakbyśmy chcieli.
integracja-sensoryczna-przedszkole-torun-1
przedszkole-terapeutyczne-alfa-toruń-h3

Na czym polega
integracja sensoryczna?

Celem zajęć jest niwelowanie wszelkich zaburzeń integracji sensorycznej poprzez stymulowanie obszarów, w których u dziecka zaobserwowano deficyty, lub ograniczenie nadwrażliwości na bodźce niepożądane. Podczas sesji terapeuta ocenia indywidualne potrzeby dziecka i dostosowuje do nich przebieg zajęć. Same zajęcie polegają na swoistym uporządkowaniu informacji przyswajanych przez młodego człowieka poprzez rozmaite zabawy i zadania ruchowe.

Tego rodzaju zajęcia to także dobra rozgrzewka dla umysłu dziecka. Warto zatem zadbać o to, aby sesje poprzedzały inne terapie, gdyż ułatwiają one przyswajanie nowych bodźców i informacji w czytelny i uporządkowany sposób. Sesje tego typu są często stosowane u dzieci z ADHD, autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną oraz innymi dysfunkcjami rozwojowymi. Zaburzenia mogą obejmować trudności z utrzymaniem uwagi, brak koordynacji, a także nadruchliwość, awersję na hałasy oraz wodę, lub przeciwnie — brak reakcji na ból bądź nagłą zmianę temperatury.

Jak wyglądają ćwiczenia przy zaburzeniach integracji sensorycznej

Sesje odbywają się w specjalnie wyposażonej sali, pod okiem wykwalifikowanego pedagoga.

Typowy harmonogram ćwiczeń obejmuje zabawy wspomagające rozwój poszczególnych układów i zmysłów, a także budowę i usprawnianie połączeń pomiędzy nimi.

Podstawowe narzędzia dla tego rodzaju terapii to podwieszane huśtawki, liny, piłki, platformy oraz przedmioty o zróżnicowanej fakturze.

Ćwiczenia obejmują natomiast balansowanie na piłce, podciąganie, utrzymywanie równowagi, kontakt z przedmiotami o rożnych fakturach, masaże czy też huśtanie się w hamaku.

Ważnym aspektem integracji sensorycznej jest również czynny udział rodziców. Jest to istotne nie tylko w kontekście zapewnienia dziecku komfortowej i znajomej atmosfery podczas zajęć— w ich gestii leży także stworzenie odpowiednich warunków do kontynuowania terapii w domu.

Nasi terapeuci nieustannie monitorują również postępy dziecka, aby na bieżąco dostosowywać program ćwiczeń do indywidualnych możliwości.

sensoplastyka-przedszkole-terapeutyczne-torun-2

skontaktuj się z terapeutą, jeśli twoje dziecko:

    • jest nadmiernie drażliwe,
    • impulsywne,
    • wycofane, lękliwe,
    • nadruchliwe,
    • wybiórcze pokarmowo,
    • spięte i szybko się męczy,
    • ma problemy z koncentracją,
    • cierpi na chorobę lokomocyjną,
    • odczuwa nadmierną potrzebę kręcenia się, „nie może usiedzieć w miejscu”,
    • ma niskie napięcie mięśniowe,
    • ma problemy z nauką lub sportem,
    • nie lubi ruchu, boi się huśtawek, schodów, podnoszenia,
    • chodzi, stoi lub siedzi nieprawidłowo,
    • nie lubi dotyku, hałasu, świateł itp.,
    • nie potrafi naśladować,
    • zdradza symptomy zaburzenia komunikacji, nieprawidłowego rozwoju społecznego lub emocjonalnego,
    • jest niezgrabne w ruchach,
    • lubi „zbyt mocno” się przytulać,
    • nie lubi czesania, obcinania paznokci, kąpieli.

Daj dziecku szansę na lepsze przystosowanie się do życia i radzenie sobie z codziennymi problemami. 

Umów spotkanie z naszym terapeutą: