integracja sensoryczna

W jakich sytuacjach integracja sensoryczna jest potrzebna?

Dla wielu z nas oczywiste jest, że potrafimy odbierać i prawidłowo interpretować różne bodźce z otoczenia. Ale nie zawsze tak się dzieje. Czasem na skutek różnych przyczyn mózg zaczyna porządkować bodźce w sposób nieprawidłowy. Przyczyniają się do tego np. nieprawidłowości w przebiegu ciąży, porodu, niepełnosprawności dziecka, wady rozwojowe, wcześniactwo, przebyte choroby, czynniki środowiskowe itd. Mówimy wówczas o zaburzeniach integracji sensorycznej.
 
Aby lepiej wytłumaczyć, na czym polega wzorcowe funkcjonowanie mózgu, porównajmy go do biblioteki. Gromadzimy w niej książki (bodźce), które odbieramy ze środowiska. Książki te „przynoszą” nam do biblioteki nasze zmysły: wzrok, słuch, węch, smak i dotyk oraz – bardziej tajemnicze – zmysły przedsionkowy i propioceptywny. W ten sposób gromadzimy bogatą kolekcję informacji o naszym otoczeniu oraz o położeniu ciała.
 
Wszystkie książki mają swoje miejsce, aby w szybki i łatwy sposób można było do nich dotrzeć. Wiadomo też, gdzie powinno się ustawiać nowe książki. Jednak czasami zdarza się, że któraś z nich trafi nie na swoją półkę, półki zostaną źle ustawione, albo system układania książek nie działa prawidłowo. Wtedy w naszej bibliotece mogą pojawić się problemy: są książki łatwo i trudno dostępne, jedne półki stoją bliżej inne dalej, kilka półek się zepsuło i książki się pomieszały lub też pracownicy biblioteki podają nie takie książki, o jakie prosiliśmy. Biblioteka jednak nadal działa, choć trudniej jest jej pełnić swoją rolę…
 
Jak wygląda to dosłownie, z punktu widzenia neurologii? Kiedy prawidłowy rozwój zostaje zaburzony mózg dostosowuje się do sytuacji i tworzy szereg sposobów selekcjonowania, porządkowania i opracowywania informacji, pozwalający na funkcjonowanie organizmu w środowisku. Jednak nie zawsze są to prawidłowe rozwiązania. Czasami nasz mózg troszkę się „gubi”: wybiera jedne informacje kosztem drugich, niektóre odbiera zbyt mocno, innych prawie nie zauważa, do niektórych dostęp jest łatwiejszy do innych utrudniony, kieruje naszym ciałem nie tak, jakbyśmy chcieli.
pexels-photo-1148998
person-making-clay-figures-1449934

Na czym polega
integracja sensoryczna?

Terapeuta staje się „przewodnikiem” dla mózgu dziecka. Zadaniem psychologa jest pomoc w uporządkowaniu informacji, które docierają do organizmu. Z tego względu warto, by terapia integracji sensorycznej poprzedzała inne zajęcia terapeutyczne. Dzięki niej bowiem terapia pedagogiczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, gimnastyka korekcyjna i rehabilitacja dzieci z wadami wrodzonymi przebiegają znacznie lepiej. Mózg jest plastyczny – łatwo przyswaja nowe wzorce, ale musimy sprawić, by stały się dla niego czytelne.

skontaktuj się z terapeutą, jeśli twoje dziecko:

    • jest nadmiernie drażliwe,
    • impulsywne,
    • wycofane, lękliwe,
    • nadruchliwe,
    • wybiórcze pokarmowo,
    • spięte i szybko się męczy,
    • ma problemy z koncentracją,
    • cierpi na chorobę lokomocyjną,
    • odczuwa nadmierną potrzebę kręcenia się, „nie może usiedzieć w miejscu”,
    • ma niskie napięcie mięśniowe,
    • ma problemy z nauką lub sportem,
    • nie lubi ruchu, boi się huśtawek, schodów, podnoszenia,
    • chodzi, stoi lub siedzi nieprawidłowo,
    • nie lubi dotyku, hałasu, świateł itp.,
    • nie potrafi naśladować,
    • zdradza symptomy zaburzenia komunikacji, nieprawidłowego rozwoju społecznego lub emocjonalnego,
    • jest niezgrabne w ruchach,
    • lubi „zbyt mocno” się przytulać,
    • nie lubi czesania, obcinania paznokci, kąpieli.

Daj swojemu dziecku szansę na lepsze przystosowanie się do życia w społeczeństwie i lepsze radzenie sobie z codziennymi problemami. 

Umów Was na spotkanie z naszym terapeutą: