FIZJOTERAPIA

Fizjoterapia z terapią ruchową

Jedną z integralnych części terapii oraz rehabilitacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jest specjalistyczna fizjoterapia, w tym terapia ruchu.

Za pomocą zajęć opartych na naturalnych metodach leczniczych pomagamy naszym małym podopiecznym pokonywać zahamowania w procesie fizycznego rozwoju oraz kształtowania koordynacji zmysłowo-ruchowej.

fizjoterapia-przedszkole-torun-1
fizjoterapia-przedszkole-torun-1

Jak zaburzenia ze spektrum autyzmu wpływają na rozwój ruchowy przedszkolaka?

Okres przedszkolny u dzieci to intensywny etap rozwoju nabytych dotychczas umiejętności psychoruchowych, w tym reakcji na bodźce zmysłowe czy budowania świadomości ciała. U dzieci z diagnozą autyzmu bądź zespołu Aspergera ograniczenia psychiczne znacząco wpływają na przebieg tego procesu. Przedszkolaki ze specjalnymi potrzebami mierzą się z trudnościami w komunikacji ze światem zewnętrznym, co przekłada się na ich fizyczne funkcjonowanie w przestrzeni i relacji z drugą osobą. Neurologiczne trudności takich maluchów wynikają z faktu, że układ sensoryczny zazwyczaj niewłaściwie odbiera i przetwarza bodźce z receptorów zmysłowych, co może skutkować m.in. pobudzeniem, agresją, rozdrażnieniem czy niechęcią doświadczania doznań fizycznych.

Podczas zajęć fizjoterapeutycznych w Przedszkolu Terapeutycznym Alfa pracujemy z dziećmi nad takimi problemami, jak:

– słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa oraz niewystarczająca koordynacja czasowo-przestrzenna;

– zaburzenia symetrii ciała, prawo-i lewostronności, niskie napięcie mięśniowe;

– wady postawy i np. nieprawidłowe chodzenie na palcach;

– nadpobudliwość psychoruchowa;

– zaburzenia uwagi i koncentracji;

– zaburzenia motoryczne;

– trudności w odbiorze wrażeń sensorycznych.

Jakie zajęcia proponujemy naszym podopiecznym?

Program zajęć z zakresu fizjoterapii i terapii ruchu w Przedszkolu Terapeutycznym Alfa w Toruniu dostosowujemy do specjalnych potrzeb dzieci.

Charakterystyczna dla niektórych z nich apatia, nadmierna ruchliwość bądź stereotypia zachowań wymagają specjalnej uwagi terapeuty i doświadczenia, pozwalającego na indywidualne przygotowanie programu zajęć.  Empatia, praca z pasją i zwrócenie uwagi na potrzeby dziecka minimalizuje ryzyko frustracji, czy blokady. Do celu dochodzimy małymi krokami, planując rozwój świadomości ciała i przestrzeni, umiejętności planowania motorycznego, korekcji wad postawy i chodu, czy motoryki małej.   

Terapeuci dbają o atrakcyjne formy zajęć, które sprawiają, że przedszkolaki chętnie biorą w nich udział, traktując je przede wszystkim jak dobrą zabawę i formę relaksu.

Starannie zaplanowane aktywności indywidualne i grupowe, w sali bądź na świeżym powietrzu, opierają się na zajęciach o charakterze sportowym, ale też tanecznym czy manualnym. W ramach indywidualnych potrzeb dziecka, program rehabilitacji opieramy na tzw. ćwiczeniach czynnych lub biernych (ruch z pomocą fizjoterapeuty), a także metodach usprawniania ruchowego i sensorycznego w oparciu o hipoterapię, dogoterapię oraz – przede wszystkim – integrację sensoryczną.

W usprawnianiu dzieci z autyzmem integracja sensoryczna odgrywa kluczową rolę jako jedna z najnowocześniejszych i najskuteczniejszych  metod terapii.

Jako specjalistyczne przedszkole terapeutyczne zapewniamy dzieciom nie tylko dostęp do wspaniałych specjalistów, ale przede wszystkim profesjonalne zaplecze do stosowania technik i narzędzi do skutecznego wdrażania tej metody. Dzięki zajęciom ruchowym z terapeutą integracji sensorycznej nasze przedszkolaki „uczą się” prawidłowego reagowania na bodźce zmysłowe, co bezpośrednio wpływa nie tylko na poprawę kondycji psychoruchowej, ale też na przełamywanie lęków i nawiązywanie pozytywnych relacji z otoczeniem.

TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

Zadbaj o bezpieczny rozwój Twojego dziecka

Umów spotkanie z naszym terapeutą: