DOGOTERAPIA

Dogoterapia w procesie terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami

Kontakt ze zwierzętami to ważny element w procesie rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, w tym zdiagnozowanych w kierunku autyzmu i zespołu Aspergera.

 

 

W Polsce początki stosowania dogoterapii sięgają lat osiemdziesiątych.

Dynamiczny rozwój i rosnąca popularność metody dowodzi jej wielowymiarowej skuteczności.
 
 
Świadczą o tym również uzyskiwane przez nas efekty.

Kontakt ze zwierzętami wpływa na funkcjonowanie nie tylko dzieci z niepełnosprawnościami.

Opieka nad zwierzęciem ma kluczowe znaczenie w rozwoju takich cech osobowości, jak opiekuńczość, odpowiedzialność, ogólna wrażliwość, umiejętność okazywania gestów przyjaźni czy miłości.

Twórcą terminu medycznego określającego terapię ze zwierzętami jest amerykański psychiatra dziecięcy Boris Levinson, który dowiódł też, że kontakt dzieci autystycznych z czworonogiem ma istotny wpływ na umiejętność  funkcjonowania w środowisku rówieśników oraz dalszy rozwój emocjonalny.

Zgodnie z tymi założeniami, w ofercie naszego przedszkola znalazły się zajęcia profesjonalnej dogoterapii, dedykowanej dzieciom z zaburzeniami autystycznymi.

dogoterapia-torun-1
dogoterapia-przedszkole-alfa-h3

Jakie potrzeby dzieci autystycznych zaspokajania kontakt z czworonogiem?

Dzieci zdiagnozowane w kierunku spektrum autyzmu czy zespołu Aspergera często zmagają się z trudnościami w zaspokajaniu potrzeby bliskości.

Badania dowodzą, że bliski kontakt z psem otwiera dziecko zarówno na doznania fizyczne, jak i emocjonalne. Głaskanie czy przytulanie psa sprzyja rozluźnieniu mięśni i ogólnemu odprężeniu, a obserwacja czworonoga podczas jedzenia czy zabawy wpływa na funkcje poznawcze.

Co więcej, uczestniczenie dziecka w spacerze, karmieniu czy samej zabawie ma nie tylko pozytywne efekty dla samopoczucia, ale też wpływa na rozwój motoryki, spontaniczności czy samodzielności. Kontakt ze zwierzęciem, które wykazuje wobec dziecka w pełni akceptującą postawę, sprzyja łagodzeniu lęków przed nieznanym, otwieraniu się na obecność drugiej istoty, a nawet rozwojowi mowy.

Jakie są cele dogoterapii?

Zajęcia z dogoterapii, jak każde inne metody terapeutyczne, powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb podopiecznego, a prawidłowo prowadzona dogoterapia polega na zapewnieniu wzajemnego komfortu psu i dziecku, co sprzyja budowaniu relacji opartej na zaufaniu oraz przyjaźni. Właśnie dlatego przy organizacji zajęć z udziałem psów korzystamy z doświadczenia profesjonalistów w tej dziedzinie, których kompetencje potwierdzają stosowne szkolenia. Dzięki temu mamy pewność, że nasi podopieczni są w dobrych rękach wspierających i cierpliwych terapeutów uczących komunikacji z psem – i jednocześnie w „dobrych łapach” czworonogów, specjalnie wyszkolonych do pracy z dziećmi o niestandardowych reakcjach czy gwałtownych odruchach.

Rodzaje ćwiczeń oraz intensywność kontaktu z psem ustalana jest indywidualnie dla każdego dziecka, w zależności od jego potrzeb oraz gotowości do pogłębiania przyjaźni z czworonogiem. W oparciu o to proponowany jest też program zajęć w najbezpieczniejszej i najbardziej komfortowej dla uczestników formie – od spotkań z psem, polegających na nawiązaniu więzi emocjonalnej, po edukację i udział psa w zajęciach, aż po terapię z czworonogiem konsultowaną z pedagogiem i rehabilitantem dziecka.

Kontakt i relacja dziecka autystycznego z psim terapeutą może jednocześnie wpływać na trzy sfery funkcjonowania organizmu – psychiczną, fizyczną oraz sensoryczną, a także budować poczucie bezpieczeństwa w świecie oraz w kontakcie z drugim człowiekiem.

dogoterapia-przedszkolealfa-torun-2

Jesteśmy po to, aby wspierać rozwój Twojego dziecka

Umów Was na spotkanie z naszym terapeutą: