Centrum analizy i terapii

Historia

Jesteśmy stowarzyszeniem, które zrzesza ludzi działających na rzecz osób niepełnosprawnych. Od lat bierzemy udział w projektach na rzecz aktywizacji i integracji tychże osób. Naszym największym sukcesem jest coroczna organizacja Toruńskiej Olimpiady Osób Niepełnosprawnych, która cieszy się ogromną popularnością w regionie.
Pomysł na otwarcie Centrum Diagnozy i Terapii „chodził nam po głowie” od bardzo dawna. Mieliśmy to szczęście, że na swojej drodze spotkaliśmy ludzi z dobrą energią, wielką ochotą i determinacja do pracy i pomagania innym, ludzi, którzy w swoim działaniu dla dobra społeczeństwa nie chcą być ograniczani nadzorami czy przepisami, ludzi, z ogromną wiedzą i doświadczeniem, ludzi, którzy dla dobra małego człowieka nie boją się powiedzieć rodzicowi prawdy, ludzi, których działaniom ufamy w 100%! Tak właśnie nasze marzenie stało się rzeczywistością. Nasze Centrum to nie „miejsce na mapie”, to grupa nieprzypadkowych specjalistów z wielkim sercem, którzy poświęcili większość swojego życia na pracę na rzecz innych. To grupa specjalistów, którzy nie tylko wykonują prace terapeutyczną, ale także dzielą się swoją wiedzą z przyszłymi terapeutami, aby przyszłe pokolenia mogły z niej korzystać, propagują dobre praktyki wśród rodziców dzieci najmłodszych, prowadzą celowe działania na rzecz zwiększenia świadomości społecznej dotyczącej procesów terapeutycznych przekonując, że warto pracować dla przyszłości dziecka i całej rodziny.
To także specjaliści integrujący dorosłe osoby niepełnosprawne, działając na rzecz ich adaptacji do społeczeństwa, pomagając im w rozwoju oraz aktywizując zawodowo.
Współpracując od wielu lat, razem tworzymy wspaniały zespół, który swoją kompleksową pracę całkowicie podporządkowuje potrzebom człowieka.
Zapewniamy idealne warunki do prawidłowego przebiegu procesu terapeutycznego, bo w terapii najważniejsi są…ludzie!!!

man-wearing-white-and-gray-striped-polo-shirt-834508

Terapia wspierająca rodzinę

Terapia wspierająca rodzine jest odpowiedzią na pojawiające się trudności całej rodziny, w której pojawia się dziecko z dysfunkcjami. Często zdarza się, że rodzice w codziennym biegu nie radzą sobie z sytuacją, w której się znaleźli, kłócą się lub przestają ze sobą rozmawiać, działają chaotycznie, bez planu. Czasami problemy prowadzą nawet do rozpadu związku. Zdarza się również, że jeden z rodziców wyobrażał sobie swoje życie inaczej, wspólne wyjścia i zabawy z rodziną, sukcesy szkolne swojej pociechy, tymczasem los sprawił, że jego życie potoczyło się inaczej i pomimo starań swojego partnera nie potrafi pogodzić się z trudnościami jakie przyniosła sytuacja pojawienia się dysfunkcji u ich dziecka. Terapia pomaga skierować działania rodziny na odpowiednie tory oraz poukładać relacje między domownikami tak, aby potrzeby każdego członka rodziny były ważne i spełnione, a rodzice współpracowali dla dobra dziecka. 

W ramach tej terapii pomagamy ułożyć plan działania, skierować energię na osiąganie założonych celów, a jeśli będzie to konieczne dostosować mieszkanie i dobrać narzędzia do potrzeb rodziny, aby była środowiskiem przyjaznym prawidłowemu funkcjonowaniu oraz rozwojowi psychofizycznemu dziecka.

Trening
Umiejętności Społecznych

To zajęcia dla dzieci mających trudności z funkcjonowanie w środowisku, rozumieniem zachowań społecznych, skłonnością do nadmiernej ufności bądź z trudnościami z radzeniem sobie z emocjami. Zajęcia  prowadzone są w odpowiednio dobranej grupie 3-5 osobowej. Tematyka zajęć obejmuje zakres od funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej (zabawa, nawiązywanie nowych znajomości) poprzez radzenie sobie w trudnych i niebezpiecznych sytuacja życiowych (zaczepianie przez obce osoby). Zajęcia polegają na kontrolowanym przez terapeutów odgrywaniu scenek z sytuacji, które mogą spotkać dziecko w codziennym życiu. Dzieci uczą się schematów zachowań za pomocą projekcji (rysunków), następnie wykorzystują je w prezentowanych scenkach, a później w aranżowanych przez terapeutów sytuacjach z udziałem osób, których dzieci nie znają. Proces terapeutyczny jest poszerzany o nowy wachlarz możliwych rozwiązań, aby zachowanie dziecka prowadziło do zupełnie naturalnego funkcjonowania. Terapia obejmuje także naukę umiejętności radzenia sobie z emocjami w przypadku niepowodzenia, jakiego dziecko może doświadczyć w zaaranżowanych warunkach kontrolowanych. Ćwiczenie tych zachowań pomogą w przyszłości uruchomić odpowiednie „szufladki” w mózgu, które pozwolą dziecku na adekwatną reakcje na daną sytuację.

gal2
boy-holding-block-toy-1598122

Terapia pedagogiczna i zajęcia edukacyjno- terapeutyczna
dla dzieci z klas 1-3

To zajęcia dla dzieci, które maja problemy z czytaniem i pisaniem. Nikt z nas nie wyobraża sobie życia bez nabycia tych umiejętności w stopniu pozwalających na dalsza edukacje i prawidłowe funkcjonowanie w życiu społecznym. Dla młodszych dzieci umiejętności te są szczególnie ważne, gdyż nabycie ich zapobiegnie przyszłym niepowodzeniom edukacyjnym, które bez odpowiedniej terapii z czasem będą narastać. Dzieci wówczas szybko zniechęcają się do uczestnictwa w lekcjach i nauki, w konsekwencji czego mogą pojawić się trudne zachowania. Dla dzieci starszych te zajęcia są szansą na nadrobienie zaległości, których nie dadzą rady nadrobić w szkole oraz na poprawę bieżących wyników edukacyjnych lub przygotowanie do egzaminu z języka polskiego. 

Terapeuta pomaga także w dobraniu odpowiedniego dla dziecka sposobu uczenia się, podpowiada rodzicom jak pracować z dzieckiem w domu, a w razie potrzeby opracuje z dzieckiem wybrany temat przy użyciu metod terapeutycznych, ułatwiających naukę. 

Terapia behawioralna i zajęcia wspomagające rozwój dziecka

Terapia behawioralna jest terapią dającą pozytywne efekty w szerokim zakresie oddziaływania. Idealnie koegzystuje z terapia integracji sensorycznej, terapią logopedyczną czy treningiem umiejętności społecznych. Stosowanie metod terapii behawioralnej wraz z treningiem uważności i spostrzegawczości pomaga dzieciom w odnoszeniu sukcesów zarówno edukacyjnych jak i społecznych. 

Terapia ta jest polecana w szczególności dla dzieci z zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami wieku dziecięcego, dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz jako terapia wspierająca rozwój, poszerzająca umiejętności i kompetencje dzieci.

Terapie są różnorodne, atrakcyjne dla dzieci. Od zajęć manualnych, plastycznych poprzez zajęcia sensoryczne, relaksacyjne oraz ruchowe w zależności od potrzeb dzieci. W ramach tej terapii prowadzone są także  zajęcia adaptujące dzieci starsze do funkcjonowania w życiu codziennym (w tym zajęcia tematyczne i terenowe).

W zależności od potrzeb mogą być to terapie zorganizowane w grupie rówieśniczej lub z rodzicem.

person-making-clay-figures-1449934
boy-holding-block-toy-1598122

Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna to sposób porządkowania bodźców w celu ich późniejszego wykorzystania, jest możliwa dzięki bardzo dużej plastyczności mózgu.    
Nasz mózg jest jak wielka biblioteka, w której wszystkie książki to bodźce, które do nas docierają. Biblioteka ta podzielona jest na dwa działy: jeden dotyczy położenia naszego ciała, drugi otaczającego nas środowiska. W każdym z dwóch działów znajdują się informacje płynące zarówno ze świata zewnętrznego, jak i te generowane przez samą bibliotekę. Księgozbiór tworzą: wzrok, słuch, węch, smak i dotyk oraz bardziej tajemnicze zmysły: przedsionkowy i propioceptywny. Jednak biblioteka ma służyć odbiorcom. W procesie rozwoju jest tworzona od podstaw i odpowiednio kształtowana. Wszystkie książki mają swoje miejsce, aby w szybki i łatwy sposób można było do nich dotrzeć. Jest tworzony także system umieszczania nowych książek w odpowiednich dla nich miejscach. Jednak czasami zdarza się, że któraś książka trafi nie na swoją półkę, półki zostaną źle ustawione, albo system układania książek nie działa prawidłowo. Wtedy w naszej bibliotece mogą pojawić się problemy: są książki łatwo i trudno dostępne, jedne półki stoją bliżej inne dalej, kilka półek się zepsuło i książki się pomieszały lub też pracownicy biblioteki podają nie takie książki, o jakie prosiliśmy. Biblioteka jednak nadal działa…

Przekładając to na neurologię. Kiedy prawidłowy rozwój zostaje zaburzony mózg dostosowuje się do sytuacji i tworzy szereg sposobów selekcjonowania, porządkowania i opracowywania informacji pozwalający na funkcjonowanie organizmu w środowisku. Jednak nie zawsze są to prawidłowe rozwiązania. Czasami nasz mózg troszkę się „gubi”: wybiera jedne informacje kosztem drugich, niektóre odbiera zbyt mocno, innych prawie nie zauważa, do niektórych dostęp jest łatwiejszy do innych utrudniony, kieruje naszym ciałem nie tak, jakbyśmy chcieli. 
Wtedy potrzebny jest terapeuta- przewodnik dla naszego mózgu, który pomoże mu wszystko uporządkować.
Zaburzenia integracji sensorycznej mogą mieć bardzo różne przyczyny na przykład: nieprawidłowości w przebiegu ciąży, porodu, niepełnosprawności dziecka, wady rozwojowe, wcześniactwo, przebyte choroby, czynniki środowiskowe itd.

Więc jeśli zauważasz, że Twoje dziecko: 
jest nadmiernie drażliwe
jest impulsywne
jest wycofane, lękliwe
ma problemy z koncentracją
jest nadruchliwe
nie lubi ruchu, boi się huśtawek, schodów, podnoszenia
jest wybiórcze pokarmowo
ma chorobę lokomocyjną
ma nadmierna potrzebę kręcenia się, „nie może usiedzieć w miejscu”
chodzi, stoi lub siedzi nieprawidłowo
ma niskie napięcie mięśniowe
jest spięte i szybko się męczy
nie lubi dotyku, hałasu, świateł itp
nie potrafi naśladować
widoczne są symptomy zaburzenia komunikacji, nieprawidłowego rozwoju społecznego lub emocjonalnego
ma problemy z nauką lub sportem
jest niezgrabne w ruchach
lubi „zbyt mocno” się przytulać
nie lubi czesania, obcinania paznokci, kąpieli
lub dzieje się cokolwiek co Cię niepokoi….warto udać się na diagnozę integracji sensorycznej.

Terapia integracji sensorycznej jest też idealną terapią dającą podwaliny do innych działań terapeutycznych. Poprawia skuteczność np terapii pedagogicznej, zajęć korekcyjno- kompensacyjnych, gimnastyki korekcyjnej. Daje doskonałe efekty kiedy jest prowadzona równocześnie z rehabilitacją np dzieci po wypadku lub dzieci z wadami wrodzonymi. 

Idealnie wspomaga rozwój dzieci z różnymi niepełnosprawnościami w tym: z zaburzeniami dotyczącymi narządów zmysłów, niepełnosprawnościami ruchowymi czy dla dzieci ze spektrum autyzmu.

Potrzebujesz pomocy?

Skontaktuj się z Nami!