Arteterapia, czyli lecznicza moc sztuki

 

Jak pomagamy? 

 

Psychoterapia z wykorzystaniem różnych dziedzin artystycznych to jedna z najskuteczniejszych metod pomocy najmłodszym w wyrażaniu emocji i siebie.

 

Przedszkole Terapeutyczne Alfa-Toruń
arteterapia-Przedszkole Terapeutyczne Alfa-Toruń

 

Sztuka stymuluje  rozwój dziecka, otwiera je na świat, jest jednym z najwspanialszych sposobów dotarcia do dziecięcych emocji i wyobraźni.

 

Już sam proces twórczy ma moc terapeutyczną, sprzyja skupieniu, wyciszeniu, ale też uwolnieniu emocji, których dziecko ze specjalnymi potrzebami nie potrafi objaśnić.

 

 

W ramach arteterapii realizujemy zajęcia starannie dopasowane do potrzeb naszych przedszkolaków – stawiamy na indywidualizację toku nauczania – i potrzeby każdego z nich.

 

Dzięki temu udaje nam się wspólnie osiągnąć niewiarygodne wręcz efekty.

 

 

Zajęcia bazujące na różnych dziedzinach artystycznych to bardzo lubiana przez dzieci forma terapii.

Badania naukowe dowodzą, że zarówno w pracy z osobami ze spektrum niepełnosprawności spełnia ona aż trzy funkcje istotne dla rozwoju osobowości.

Ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy Alfa
Ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy Alfa

Pierwsza z nich, nazywana korekcyjną, polega na oddziaływaniu na trudności psychiczne i emocjonalne: pozwala na rozładowanie lęków i frustracji oraz budowanie pozytywnego stosunku do otoczenia oraz samego siebie.

Druga, edukacyjna funkcja sztuki w terapii opiera się przede wszystkim na zdobywaniu nowych umiejętności oraz rozwijaniu talentu, co z kolei sprzyja budowaniu poczucia własnej wartości i spełnienia.

Trzecia z funkcji sprawia, że zajęcia arteterapeutyczne są tak popularne: działania artystyczne dają dzieciom poczucie wyzwolenia, relaksu i owocnego wykorzystania czasu, co z kolei sprzyja dobremu samopoczuciu.

arteterapia-dzieci-torun-h2
kolorowa glina

Funkcje i rodzaje zajęć arteterapeutycznych

Fenomenem arteterapii jest to, że – jako jeden z pierwszych środków wyrazu – stanowi skuteczną metodę pracy niemal z każdym dzieckiem, niezależnie od stanu jego zdrowia.

W gestii terapeuty leży dopasowanie zajęć do preferencji dziecka, zapewnienie optymalnych warunków do wyrażania twórczej ekspresji.

Nauczyciele prowadzący zajęcia w naszym toruńskim przedszkolu terapeutycznym dzięki wiedzy i doświadczeniu w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,  potrafią sprawić, że zajęcia arteterapeutyczne dostosowane są do indywidualnych potrzeb i upodobań dziecka.

Arteterapia daje dzieciom uśmiech, radość i satysfakcję.

W pracy z przedszkolakami zajęcia terapeutyczne mają formę zabawy.  Ich przebieg dopasowujemy do potrzeb chwili i dynamiki zajęć.

W arteterapii absolutnie nie ma znaczenia poziom umiejętności w danej technice, a celem zajęć nie jest stworzenie dzieła poddawanego ocenie.

Liczy się własne tempo pracy, indywidualne pomysły, swoboda twórcza i satysfakcja z każdego efektu.

Jak te założenia realizujemy na zajęciach?

Używamy różnych technik plastycznych, rozmaitych materiałów, co sprzyja rozwojowi sensorycznemu, manualnemu oraz intelektualnemu.

Dodatkowo stymulujemy zmysły, malując nie tylko pędzlem, ale też rączkami czy stópkami.

Stawiamy na swobodę twórczą, zachęcamy do realizowania własnych pomysłów, zwracamy uwagę na komunikację obrazem.

W ramach arteterapii wykorzystujemy też muzykę i terapię ruchem, stawiając na improwizację głosową czy naturalną potrzebę ekspresji ciałem.

Korzystamy też z dobrodziejstw bajkoterapii, sięgając po książki starannie dobrane do wieku i poziomu dzieci.

Doskonalenie umiejętności społecznych

Arteterapia, poza pozytywnym wpływem na rozwój osobowości, ma też ogromne znaczenie w doskonaleniu umiejętności społecznych, zwłaszcza u dzieci z trudnościami lub zaburzeniami w tej właśnie sferze.

Sprzyja temu m.in. dzielenie się materiałami plastycznymi na zajęciach grupowych, wspólne muzykowanie czy taniec w parach. Podczas zajęć arteterapeutycznych dzieci instynktownie uczą się prosić o pomoc, akceptować odmienny punkt widzenia, przełamują nieśmiałość, a także niechęć do dalszego działania po pierwszych niepowodzeniach czy trudnościach.

Przede wszystkim jednak uczą się komunikować z otoczeniem w komfortowy dla siebie sposób, jednocześnie uwalniając emocje i napięcia w twórczy i akceptowany przez otoczenie sposób.  

kolorowe dłonie